دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیئت وزیران روز دوشنبه ۱۹ فرودین ۸۷، واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت در ۳۹ شرکت را تصویب کرد.

تصویب واگذاری سهام یاد شده بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند "و" تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور انجام شد.

به گزارش ایسنا در این مصوبه آمده است که سهام دولتی (سهام متعلق به شرکت‌های مادر تخصصی ذی‌ربط) و متعلق به دولت متضمن درصد قابل واگذاری در هر شرکت بابت رد دیون قطعی دولت واگذار می‌شود تا طبق مقررات توسط انتقال گیرندگان اداره شود.

سهم ریالی هر یک از نهادها و دستگاه‌های طلبکار (دریافت کنندگان سهام) از مجموع مبلغ بدهی مندرج در مفاد بند "و" تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و همچنین طرح نحوه تقسیم شرکت‌های مصوب بند یک این تصویبنامه بیستم بهمن 86 تعیین می‌شود.

در صورتی که مبالغ سهام واگذار شده از بدهی قطعی دولت مربوط به هر یک از انتقال گیرندگان سهام مطابق طرح تقسیم‌بند ۲ تجاوز کند، سهام مازاد در صورت تقاضای انتقال گیرندگان به ترتیبی که توسط هیات عالی واگذاری تعیین می‌شود با شرایط نقد و اقساط به آنان فروخته می‌شود، در غیر این صورت سهام واگذاری با اولویت شرکت‌های بورسی مورد نظر به نسبت و تاحدی که سقف تعیین شده را پوشش دهد، کاهش خواهد یافت.

همچنین سهام مورد واگذاری موضوع این تصویب‌نامه در صورت تعلق، پس از کسر سهام ترجیحی منظور خواهد شد. در صورت عدم تقاضای واجدان شرایط یا عدم جذب سهام ترجیحی تا سقف مقرر توسط کارگران و کارکنان شرکت‌های مورد واگذاری، سهام یاد شده با رعایت مقررات این تصویب‌نامه به سهام مورد واگذاری اضافه خواهد شد.

با ابلاغ این تصویبنامه‌ و پس از اجرای مفاد بند ۲، هر یک از دریافت‌کنندگان سهام به نسبت سهام دریافتی از شرکت‌های موضوع بند یک به عنوان سهامدار جایگزین صاحبان سهام دولتی مربوط می‌شوند. مدیران شرکت‌های واگذاری شده و صاحبان سهام دولتی مربوط نیز موظف‌اند، بلافاصله اقدام‌های لازم در مورد انتقال مالکیت سهام به انتقال گیرنده را به عمل آورند.

در این مصوبه آمده است: قیمت‌ سهام شرکت‌های بورسی که نماد معاملاتی آنها در تاریخ تصویب این تصویبنامه‌ در بورس باز باشد، براساس قیمت تابلو بورس در تاریخ ابلاغ این تصویبنامه‌ تعیین می‌شود.

 قیمت سهام شرکت‌هایی که روش واگذاری آنها به موجب مصوبات هیات وزیران، بورس تعیین شده و در حال پذیرش در بورس هستند، معادل میانگین قیمت تابلو بورس در پایان معاملات ظرف ۱۵ روز معاملاتی بعد از کشف قیمت سهام خواهد بود همچنین قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های غیر بورسی نیز براساس ترکیبی از روش‌های سودآوری و خالص ارزش دارایی‌ هیات وزیران تعیین خواهد شد.

قیمت‌های تعیین شده شرکت‌های غیربورسی باید ظرف ۳ ماه پس از انتخاب کارشناس و در مورد شرکت‌های بورسی و مورد پذیرش بورس بلافاصله پس از تعیین آنها برای تصویب نهایی به هیات عالی واگذاری ارسال و پس از تصویب نهایی به هیات عالی واگذاری ارسال و پس از تصویب برای اعمال در حساب‌های مربوط به خزانه‌داری کل کشور و ذی‌نفعان ابلاغ شود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) موظف است، با اعلام دستگاه‌های مربوط معادل جمع مبالغ قیمت‌ واگذاری را به حساب فی‌مابین گیرندگان سهام بابت رد دیون دولت منظور دارد. معادل قیمت دفتری سهام موضوع این تصویب‌نامه حسب مورد از سرمایه دولت در شرکت مادر تخصصی مربوط کسر می‌شود.

تمام مدیران شرکت‌هایی که سهام آن در اجرای این تصویبنامه واگذار می‌شوند، موظف‌اند، ظرف دو هفته اطلاعات مورد نیاز و مدارک لازم را در اختیار کارشناسان منتخب موضوع بند 6 و سازمان خصوصی‌سازی قرار دهند.

هزینه‌های مربوط برای انجام تشریفات قانونی و هزینه‌های کارشناسی و سایر هزینه‌های موضوع این تصویبنامه توسط انتقال گیرنده سهام تامین و پرداخت خواهد شد.

شرکت‌های پتروشیمی خراسان، بیمه دانا، بیمه آسیا، بیمه البرز، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی فن آوران، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی مارون، روکش چوبی ایران، گاز بید بلند (ا) ، گاز استان همدان، نورد و لوله اهواز، حفاری شمال، مجتمع آلومینیوم مهدی، خودرو لنت ایران، صنایع فراساحل و نیز صنایع آموزشی، ساختمان‌های آموزشی، سرگرمی‌های علمی صنایع آموزشی، افست، سیمان فارس و خوزستان، پشم بافی افشار یزد، آلومینیوم ایران (ایرالکو)، ایران شیندلر، تاسیسات ساختمانی تسیس، گچ تهران و مخمل و ابریشم کاشان مشمول این طرح هستند.

این مصوبه در ۲۵ اسفند ۸۶ به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، آموزش و پرورش، صنایع و معادن، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رفاه و تامین اجتماعی، نفت، بازرگانی، آستان قدس رضوی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است.

کد خبر 47961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز